Lakásfelújítás alkalmával ki van jobb helyzetben?
Talán a megrendelő vagy inkább a kivitelező?
Egyik sem, mert a megrendelő adja a költségeket a lakásfelújításhoz a kivitelező pedig a szerszámokat és a munkáját. Kérdés inkább az ki ad először. Egy lakás vagy ház felújítását egy összegben elvállalni nem ajánlatos, mert lehetnek rejtett költségek, ezért ajánlatos a szerződésben rögzíteni a tételes valójából elkészült munkák után járó költségeket figyelembe venni. Az árajánlatban szereplő egységárak (anyag + munkadíj) fixek nem módosíthatóak a lakásfelújítás során, viszont a mennyiségek változhatnak, és ezért kell a szerződésben beírni a tételes elszámolásokat. A megrendelő azt szeretné, hogy a kivitelező saját költségén finanszírozza meg a lakásfelújítás költségeit és majd időközönként vagy a lakásfelújítás befejezése után egyenlíti ki a felmerülő költségeket. A kivitelező pedig azt szeretné kiharcolni, hogy a megrendelő előre adja át neki a lakfelújításra kiírt költségeket. Természetesen egyik megoldás sem működik.
Minden esetben a megrendelő ad először
előlegként pénzösszeget át a kivitelezőnek, amiből a lakásfelújításhoz szükséges anyagokat biztosítja. A megrendelőnek nincs oka aggódnia, mert a beépített anyagok az ő tulajdonát képzik és a kivitelező nem élhet avval a lehetőséggel, hogy a beépített anyagok az ő tulajdonát képzik, míg a megrendelő ki nem fizeti a felmerülő költségeket. Probléma (kár) akkor éri a megrendelő, ha a kivitelező az át vett pénzösszeget nem a lakásfelújításhoz szükséges kiadásokra fordítja, hanem saját céljaira és levonul a munkaterületről. Ezért fontos a megbízás ellőt a kivitelezőt és cégét leellenőrizni és megnézni legalább egy referencia munkáját. Felelőtlenség ezt kihagynia a megrendelőnek. A másik probléma forrása az árajánlatban szereplő munkanemek és azok költségeinek áttanulmányozásának hiánya a megrendelő részéről. Nem mindegy mit tartalmaz egy árajánlat! Sok esetben a megrendelő a végösszeget nézi meg és a legolcsóbb árajánlatott fogadja el, hivatkozva arra hogy ő elmondta mit kell csinálni. Ha nincs tisztában a megrendelő (mert nem ért hozzá) a lakásfelújításhoz szükséges feladatokkal kérjen segítséget egy hozzáértőtől és csak azután hozzon döntést. Szóval, ha nem akar problémákat a megrendelő legyen ideje tájékozódni és tanácsokat kérni mielőtt bárkit megbízna a lakásfelújítással, lakás átalakítással vagy csak egy egyszerű tatarozással. A kivitelezőnek van oka aggódnia még abban az esetben is, ha a megrendelő előleget ad át neki lakásfelújítás megkezdése napján. Felvett összeget a felújításhoz szükséges kiadásokra – építési anyagokra használja fel. Mikor a szükséges anyagok kint vannak a munkaterületen csak azt követően tudja elkezdeni az építési munkákat, előtte csak a bontási munkákat tudja elvégezni. Ledolgozott a kivitelező pl. három emberrel 5. napot, ebben az esetben a minimum kiadása 150000Ft, az elvégzett munka értéke a megrendelő által elfogadott árajánlatban szereplő egységárakkal számolva a bruttó munkadíj minimum 250000Ft.
Tételezzük, fel
a megrendelő nem fizeti ki a jogos munkadíjat csak részben. Mit tehet a kivitelező? Semmit! Ha észnél van, és nem hagyja, magát befolyásolni levonul és elkönyvel magának mínusz 150000Ft és továblép. Gyakorlatban viszont a legtöbb kivitelező nem tudja, nem akarja ezt a megoldást. Tovább folytassa a lakásfelújítást, de már nem jó kedvel. Minden nap jönnek a problémák, egyszer a megrendelő elégedetlen, másrészről a kivitelező. Végeredmény elégedetlen megrendelő, mert nem kapott minőségi munkát ezért a kivitelezőt nem fizeti ki. A kivitelező még a lakásfelújítás elején, ha levonul 150000Ft mínusszal jól járt volna, mert ebben az esetben triplájára növekedhet a mínusza. Ezért nem kell minden munkát elvállalni. Egy normális kivitelező már a kezdet kezdetén mikor a leendő megrendelő felhívja telefonon lakásfelújítással kapcsolatosan, figyelje, meg hogyan beszél a megrendelő, ha nem szimpatikus köszönje meg a hívást és kész. Felmérés során a kivitelező figyelje a megrendelő viselkedését, reakcióit, ha negatív köszönjön el és kész. A szerződés megkötése előtt a kivitelező nézze meg a netten a megrendelőről van e negatív információ, ha igen ne kössön vele szerződést. Szerződés legyen részletes és egyértelmű, készüljön a szerződés mellé tervezett ütemterv, ami változhat a lakásfelújítás során. A tervezet ütemterv tartalmazza az átadások – átvételek időpontjait, a munkanemeket és a költségeket. A valós elszámolásoknál a kivitelezőnek joga legyen a valójából elkészült mennyiségekkel számolnia és a megrendelő által elfogadott egységárakkal (anyag + munkadíj) A megrendelőnek pedig kötelessége legyen a mennyiség és a minőség ellenőrzése. Ha mindent rendben talál, azt aláírásával igazolja és azt követően az esedékes pénzt adja át a kivitelezőnek. Szerződés tartalmazza ezeket a feltételeket és legyen benne a következő megjegyzés is:
Szóbeli megnyilvánulások nem képzik a szerződés tárgyát, ezekre való hivatkozásnak helye nincs.
Ellenkező esetben a felek a szerződést indoklás nélkül felmondhatja.
Megrendelőnek és a kivitelezőnek is javára válik
ha betartják a szerződésben leírtakat, a problémák 90% az elkerülhető. Nyugodt lehet a megrendelő az egész lakásfelújítás során, mert mielőtt fizetnie kéne a mennyiséget és az elvégzett munkák minőségét köteles ellenőriznie vagy ellenőriztetnie. Ez nagyon jó a kivitelezőnek is, mert amit a megrendelő egyszer már ellenőrzött – igazoltan átvett és az esedékes díjat átadta, utólag nem birálhatja felül. Egy jó szerződéssel és abban leírtak betartásával a megrendelő és a kivitelező csak nyerhet.
Kommentek